Kampánystart
2013. február 28-án került sor a Magyarországi Európa Társaság, a Mérték Médiaelemző Műhely, a Milla (Egymillióan a magyar sajtószabadságért) és a Délkelet-európai Médiaközpontok Hálózata “Európai polgári kezdeményezés a média sokszínűségéért” című kampányának sajtótájékoztatójára. A rendezvényen a négy civil szervezet bejelentette, hogy elindították a magyarországi online aláírásgyűjtést a média pluralizmusa és a sajtó szabadsága védelmében. A sajtótájékoztatón a MET nevében Kocsis Györgyi méltatta a kezdeményezés európai jelentőségét.
A Magyarországi Európa Társaság, a Mérték Médiaelemző Műhely, aMilla Egyesület és a Délkelet-európai Médiaközpontok Hálózatának koalíciója 2013. február 28-án, csütörtökön közös kampányt indít a média sokszínűségéért, pluralizmusáért. A sajtótájékoztatón bemutatjuk azt a weboldalt, amelyen a magyar állampolgárok aláírásait fogjuk gyűjteni.
Kampányunk a már bejegyzett és ebben a hónapban elindított „Európai polgári kezdeményezés a médiapluralizmusért” magyarországi része. Legalább 16.500 magyar (és egyben európai) állampolgárnak kell aláírnia a kezdeményezést egy év alatt ahhoz, hogy legalább hét uniós tagállamban, összesen egymillió európai állampolgártól összegyűjtött érvényes aláírást be lehessen nyújtani az Európai Bizottsághoz. A kampányban résztvevő további tagállamok: Belgium, Bulgária, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Portugália, Románia és Spanyolország.
Az európai polgári kezdeményezés a Lisszaboni Szerződés jelentős újítása: lehetővé teszi, hogy európai állampolgárok közvetlenül az európai intézményekhez fordulhassanak európai szintű jogszabályok módosítása vagy új európai törvényhozási aktus érdekében.
A mi összeurópai kezdeményezésünk célja, hogy az Európai Bizottság új irányelvet alkosson (vagy egy régi irányelvet egészítsen ki) a média sokszínűsége és a sajtó szabadsága védelmében, mégpedig a következő módon:
1. Hatékony törvényhozás segítségével el kell kerülni a túlzott tulajdonkoncentrációt a média és a hirdetési szektor területén.
2. Garantálni kell az ellenőrző testületek függetlenségét, mégpedig politikailag és kulturálisan kiegyensúlyozott, a társadalom sokszínűséget kifejező testületi tagok megválasztása révén.
3. Definiálni kell az érdekkonfliktusokat a média tulajdonlás területén.
4. Az elektronikus és az online média, valamint a nyomtatott sajtó esetében biztosítani kell, hogy a nemzeti médiahatóság megfelelő információhoz jusson a tulajdonosi körről, ami lehetővé teszi a médiaorgánumok valódi kedvezményezett tulajdonosainak azonosítását.
Az európai kampányt máris támogatja Martin Schulz, az Európai Parlament elnöke, aki az elsők között látta el kézjegyével az offline aláírási ívet.
Az Európai Bizottság hivatalos közleménye a kezdeményezésről az alábbi címen érhető el: https://ec.europa.eu/citizens-initiative/ECI-2012-000013/public/index.do
A magyarországi kampány középpontjában a média területén tapasztalható túlzott kormányzati befolyás kiküszöbölése áll. Célkeresztünkben a Médiatanács található: mindenekelőtt az a tarthatatlan helyzet, hogy a szabályozó testület elnökének és tagjainak megválasztását előíró eljárás nem garantálja függetlenségüket. Úgy véljük, hogy olyan európai szintű megoldást kell találni, ami biztosítja, hogy Magyarországon se lehessen többé egyetlen párt megbízottjaiból összeállítani a média területén szabályozó és ellenőrző feladatokat ellátó szervezetet.
Törekvésünk – a magyarországi médiatörvények elfogadása után megjelent határozott bírálatok következtében, amelyek számos magyar és európai szakértő, intézmény és civil szervezet véleményét fejezték ki – az összeurópai kampány egyik fő elemévé vált. Így az európai polgári kezdeményezés a médiapluralizmusért összeurópai kampánya három közszereplőt nevesítve ragadja meg a média sokszínűségét és szabadságát fenyegető jelenségeket:
„Robert Murdoch: a legbefolyásosabb brit újságok tulajdonosa meghekkeli a telefonodat.”
„Silvio Berlusconi: a politikai hatalom és a média közötti veszélyes érdekkonfliktus megtestesítője.”
„Orbán Viktor: teljesen ellenőrzése alatt tartja a magyarországi közmédiát és a Médiatanácsot.”
A magyarországi aláírásgyűjtő kampány feladata, hogy segítse az egymással összefüggő három strukturális probléma jogszabályban rögzítendő megoldását és sikerre vigye az európai polgári kezdeményezést a média sokszínűsége és szabadsága érdekében.
Budapest, 2013. február 24.
Hegedűs István, a Magyarországi Európa Társaság elnöke
Molnár Péter, a Milla (Egymillióan a magyar sajtószabadságért) Egyesület képviselője
Orbán Sándor, a Délkelet-európai Médiaközpontok Hálózatának ügyvezető igazgatója
Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője